Je wilt ook hard enduro gaan rijden maar je weet nog niet helemaal hoe je je motor het beste kan voorbereiden? Na eindeloos alle videos op Youtube te hebben bestudeerd van Graham Jarvis, Billy Bolt, Jonny Walker en Mario Roman ben ik er inmiddels wel achter wat de beste setup is. Het uitgangspunt voor mij is maximale grip en niet zo zeer stabiliteit op hogere snelheden. Aangezien we hobbyrijders zijn en geen competitie rijden offeren we stabiliteit op maar krijgen er maximale grip voor terug. Hieronder een overzicht van alle tips and tricks:
Bescherm je rem en koppelings-hendel, gebruik wrap around handguards. We gebruiken meestal Acerbis X-Factory. Wat je ook kiest, zorg er in ieder geval voor dat ze van metaal gemaakt zijn.
Skid/bash plate. Indien je een linksysteem hebt wil ook een skidplate onder de schokdemper. Indien je een tweetakt rijd wil je waarschijnlijk ook uitlaatbescherming.
Radiateur bescherming. Om je radiateurs te beschermen bij al je valpartijen zijn radiateurbeschermers een must have.
Radiateur fan. Om te zorgen dat je motor niet aan de kook raakt is een radiateur fan zeer aan te raden.
Gummy achterband. Michelin Enduro Xtrem 140/80-18 is de beste maar ook de duurste. Een goede tweede is een Mitas Super Soft (Extreme Enduro) dubbel groen, Terra Force-EF of ef-07.
De voorband is minder kritisch, ik ben zelf fan van: Mitas Terra Force - EF 90/100-21 Green, SUPER LIGHT maar Michelin Enduro of X-Grip zijn ook goed.
Mousse binnenbanden. Om extreme grip te bereiken met je achterwiel wil je ook een extreem zachte mousse. Er zijn ultra soft mousse binnenbanden op de markt maar die zijn vaak lastig te vinden en ook erg duur. X-Grip levert voorgeboorde mousse banden voor extreme enduro. Je kan ook zelf gaten boren in de mousse banden, gebruik hiervoor een speed-boor. Als je het zelf doet is het een beetje experimenteren maar ik heb er al goede resultaten mee bereikt. Het voorwiel hoeft niet zo extreem zacht te zijn maar mag wel een stuk zachter zijn dan je zou verwachten. Om je een idee te geven, met een ultra zachte mousse in de achterband zit je op 0,1 of 0,2 bar, je rijd bijna op de velg dus, maximum grip maar niet geschikt voor hoge snelheden. De voorband mag wat harder zijn en dan kom je uit op een 0,5/0,6 bar, meer stabiliteit maar toch veel grip. Met deze setup heb je geen bandenklem nodig in het voorwiel. In het achterwiel kan je het beste 2 bandenklemmen gebruiken, boor een extra gat in de velg, tegenover de locatie van de bestaande bandenklem. (info: rimlock = bandenklem, maat achterwiel = 2.15", maat voorwiel = 1.60")
Gebruik je liever een normale binnenband? Koop dan een 4mm UHD. Let op dat er ook extra brede zijn voor een 140 buitenband.
Voetsteunen, -5 mm lager en -5 mm naar achteren. Als de voetsteunen meer naar beneden en meer naar achteren staan helpt dat bij het creƫren van extra grip op het achterwiel.
Vering. Zorg ervoor dat je zachte vering hebt. Je wilt je motor bijna als een trials motor afstellen, dus heel weinig demping, dat maakt het liften van je voorwiel makkelijker. Je kan ook de SAG van je motor verlagen waardoor de achterkant lager komt te staan en je makkelijker met je voeten aan de grond komt, dit helpt in lastige situaties. Je kan de voorpoten ook een klein beetje doorsteken om de voorkant iets te verlagen.
Zet je achterwiel volledig naar achteren. De professionele hill-climb motoren hebben een verlengde achterbrug. Jij kan dat ook een beetje doen, schuif de achteras helemaal naar achteren en draai de kettingspanners helemaal uit. Je hebt wel een nieuwe ketting nodig met 118/120 schakels. Alle beetjes helpen.
Tandwielen. Bij hard enduro wil je veel trekkracht voor wanneer het lastig wordt. Gebruik een groot (stalen) achtertandwiel. Op mijn 250cc viertakt gebruik ik 13-52.
Gripper seat. Een zadel wat extra grip geeft kan helpen om beter op je motor te blijven zitten.
Remschijf beschermer achter.
Diverse plastic bescherming.
Het motto van een Hard Enduro setup ;-)
Now you are ready for the 'King of the Hill' Battle!